با فرنچ پرس از شیر فوم بگیرید
فوم گیری با فرنچ پرس چگونه است؟

فوم گیری با فرنچ پرس

فوم شیر یا کف شیر یکی از اجزای اصلی در بسیاری از نوشیدنی‌های بر پایه قهوه مثل لاته و کاپوچینو به شمار می‌رود.  در مراحل تهیه این نوشیدنی‌ها شیر را به طور مستقیم به قهوه اضافه نمی‌کنند. بلکه ابتدا شیر را فوم گیری کرده  و سپس به قهوه می‌ افزایند. شیر فوم گیری شده غلیظ تر و شیرین‌تر از شیر معمولی است و طعم نوشیدنی را مطلوب‌تر می‌کند.شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به دستگاه اسپرسوساز یا دستگاه فوم ساز گران قیمت، برای لاته، شیر کاملا کف کرده تهیه کنید.تنها چیزی که نیاز دارید یک فرنچ پرس برای درست کردن فوم شیرمخملی به منظور تهیه قهوه با کیفیت کافه در خانه می‌باشد. فوم گیری با فرنچ پرس بسیار ساده است.

فوم‌ گیری‌ از شیر از طریق نفوذ هوا به داخل شیر انجام می‌پذیرد. با ورود هوا به داخل شیر، هوا توسط ذرات پروتئین شیر محاصره شده و این ذرات مانع خروج هوا از داخل شیر می‌شوند. در نتیجه شیر قوام یافته و کف یا فوم شیر ایجاد می‌شود. فوم گیری همچنین باعث می‌شود که قند شیر بیش‌تر آزاد شود و ما شیرینی آن را بیش‌تر حس می‌کنیم.

روش‌های بسیاری برای تهیه فوم یا کف شیر وجود دارد. در کافه‌ها برای تهیه آن از نازل بخار استفاده می‌کنند. فرنچ پرس، همزن و فوم ساز دستی از دیگر وسایلی هستند که برای تهیه فوم شیر به کار می‌روند.

در میان روش‌های مختلف تهیه فوم شیر بدون دستگاه اسپرسوساز، فرنچ پرس قطعا بهترین و کم‌هزینه‌ترین است. همانطور که می‌دانید فرنچ پرس یکی از ابزارهای تهیه قهوه است. دم کردن چای و انواع دمنوش نیز از سایر کاربردهای فرنچ پرس به شمار می‌روند. نکته‌ای که شاید برای بسیاری از افراد نا آشنا باشد این است که از آن می‌توانید برای تهیه فوم شیر هم استفاده کنید. با فرنچ پرس می‌توان میکروفوم زیبا و مخملی با حباب های کوچک درست مانند فومی که در کافی شاپ ها برای تهیه لاته تهیه می شود، ایجاد کرد.

با استفاده از پیستون فرنچ پرس که دارای یک صافی متصل است، هوا به شیر پمپاژ می‌شود. پیستون را بالا و پایین ببرید و ظرف چند ثانیه حجم شیر دو برابر می شود.

فوم گیری با فرنچ پرس یک فرآیند دو مرحله ای ساده شامل گرم کردن شیر و سپس کف کردن آن با پمپ کردن هوا به داخل شیر است.

تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

نکات مربوط به شیر

میزان چربی شیر تاثیر بسزایی در کیفیت فوم دارد. بهتر است از شیری استفاده کنید که میزان چربی آن نه زیاد باشد نه کم. برای به دست آوردن فوم غنی و غلیظ و خامه‌ای معمولا شیر هایی با میزان 2% چربی بهترین گزینه به شمار می‌روند.

هر چند می‌توانید از محصولاتی مانند مانند شیر بادام یا جو دوسرنیز استفاده نمایید، اما ممکن است کف آن‌قدر خوبی ایجاد نشود.

همچنین استفاده از half & half به جای شیر باعث می‌شود نوشیدنی خوشٰطعم شود. استفاده از این نوع شیر باعث ایجاد کف بسیار غلیظ و خامه ای می شود زیرا نصف آن خامه و نیمی شیر است.

 

مراحل تهیه فوم شیر با فرنچ پرس:

۱.شیر را گرم کنید.

برای گرم کردن آن می‌توانین از اجاق گاز یا ماکروفر استفاده نمایید. مطمئن شوید که شیر به جوش نمی آید.

۲.شیر گرم شده را در فرنچ پرس بریزید.

۳.درب فرنچ پرس را بگذارید و پیستون را بالا و پایین ببرید و مطمئن شوید که درب را محکم نگه داشته اید.

پیستون را حرکت دهید تا حجم شیر دو برابر شود.

۴.شیر کف کرده را در یک فنجان اسپرسو یا قهوه بریزید.

 

تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

نکات تخصصی

بیش از نیمی از فرنچ پرس را با شیر پر نکنید زیرا می خواهید فضایی برای دو برابر شدن حجم شیر داشته باشید. ترجیحا یک سوم فرنچ پرس را پر کنید تا شیر بیرون نریزد.

 

پس از قرار دادن درب، سطح شیر باید حداقل ۱سانتیمتر بالاتر از صافی باشد. اگر صافی فقط بالای شیر را در فرنچ پرس لمس کند، شیر به درستی کف نمی‌ کند.

 

بهترین فوم شیر حالتی است که حباب های بزرگ زیادی در آن وجود نداشته باشد، فقط حباب های کوچکی که میکروفوم ایجاد می کنند.

 

دمای ایده آل شیر برای کف کردن ۷۰ درجه سانتیگراد است. اجازه ندهید شیر برای مدت طولانی روی اجاق گاز بجوشد. به محض مشاهده حباب هایی که در کناره های ظرف شکل می گیرند، می توانید آن را از روی حرارت بردارید. اگر دمای شیر کمتر از این باشد، حباب‌های بزرگ و کف بی ثبات  روی آن شکل می‌ گیرد.

 

با استفاده از فرنچ پرس می‌توانید هات‌چاکلت کف‌دار نیز تهیه کنید! هات چاکلت را درست کنید و در فرنچ پرس بریزید. پمپ کنید تا حجم آن دو برابر شود و در فنجان ریخته و میل نمایید.

فوم شیر

سوالات متداول

چه مدت باید شیر را در مایکروویو گرم کنم تا کف کند؟

شیر را در ظرف شیشه‌ ای بریزید و هر بار ۱۵ ثانیه در مایکروویو قرار دهید. ۱۵ ثانیه حرارت دهید، هم بزنید، سپس ۱۵ ثانیه دیگر در مایکروویو قرار دهید تا بخار از شیر خارج شود.

آیا فوم گیری از شیر باعث شیرین شدن آن می‌شود؟

بله. هنگامی که شیر را گرم می‌کنید، احساس شیرینی بیشتری می‌دهد، بنابراین طعم شیر گرم شیرین تر از سرد خواهد بود. اگر می‌خواهید مصرف شکر را کاهش دهید، برای قهوه‌تان گرم کردن و فوم گیری از شیر را انجام دهید تا نیازی به افزودن شیرین‌کننده نداشته باشید.

 

چه عواملی باعث می‌شود شیر به خوبی کف نکند؟

از دلایل مهمی که باعث می‌شود شیر به خوبی کف نکند کیفیت شیر مورد استفاده است. همچنین عواملی دیگری مانند دمای شیر، کیفیت دستگاه فرنچ پرس و روش صحیح پمپ کردن نیز می‌تواند در کیفیت و میزان کف کردن شیر دخیل باشد.

 

کلام آخر

فوم گیری شیر بر خلاف تصور بسیاری از افراد کار بسیار ساده‌ ای است و شما می‌توانید با چند بار تمرین، به راحتی در منزل فوم شیری با کیفیت کافه ایجاد کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید خودتان در منزل قهوه مشابه کافه تهیه کنید حتما این روش فوم گیری را امتحان نمایید.

اگر قصد خرید فرنچ پرس برای فوم گیری قهوه دارید، وبسایت ما انتخاب مناسبی برای شما است.

 

 

 

بنر اینستاگرام