انواع قهوه با شیر
انواع قهوه با شیر

این روزها، بیشتر کافه ها و کافی شاپ ها منوهای متنوعی دارند که مملو از نوشیدنی های قهوه خوش طعمی هستند که با استفاده از دستگاه های قهوه ساز تجاری تهیه می شوند. این امر تعجب برانگیز نیست چرا که در طول سالیان اخیر، صنعت قهوه رونق فراوانی گرفته است. آمارها به ما می گویند که سالانه بیش از 10 میلیارد کیلوگرم قهوه در سراسر جهان تولید می شود که معادل 55 میلیارد دلار است! این بدان معنی است که تمرکز کافه ها امروزه بر ارائه بهترین قهوه به مشتریان است. در این بین امروزه انواع قهوه با شیر پرطرفدارترین قهوه ها در منوی کافه ها هستند.

 انقلاب شیرقهوه

قهوه از منشأ خود در قرن پانزدهم در عربستان، زمانی که به صورت سیاه و قوی سرو می شد، فاصله زیادی گرفته است. منصفانه است که بگوییم در چهل سال گذشته، انقلابی در صنعت قهوه رخ داده است. هنگامی که مردم در خانه های خود شیر را به قهوه خود اضافه می کردند و قهوه با شیر در رستوران ها در دسترس بود، شروع نوشیدنی های قهوه “نوین” در دهه 1980 بود.

Latte که در ایالات متحده آمریکا ایجاد شد، بلافاصله مانند Café au Lait در اروپا طرفدارانی پیدا کرد.

این نوشیدنی ها فقط حاصل اضافه کردن شیر به قهوه نبودند. بلکه بیشتر شبیه ایجاد طعم و بافت افسانه ای در قهوه به شمار می آمدند. بخش عمده ای از این تغییر ناشی از کف شیر بود، البته شایان ذکر است که در آن زمان بخارپزهای تجاری شیر هنوز در دسترس نبودند و کار با دست و میله بخار انجام می شد. حتی امروزه بسیاری فوم گیری از شیر را با استفاده از میله بخار انجام می دهند که البته کاری زمان بر است.

با توجه به آمار در دسترس، تقاضا برای نوشیدنی های قهوه مبتنی بر شیر به شدت در حال افزایش است. در برخی کشورها، نوشیدنی های قهوه بر پایه شیر ۶۰ درصد یا بیشتر از نوشیدنی های قهوه فروخته شده را تشکیل می دهند. در استرالیا، تقریباً ۷۰ درصد از کل قهوه های خریداری شده توسط مصرف کنندگان، لاته، فلت وایت و غیره است. مصرف کنندگان قهوه در بریتانیا به احتمال زیاد نوشیدنی قهوه مبتنی بر شیر را نسبت به اسپرسو انتخاب می کنند و همچنین، آمریکایی ها در طول دوره ۲۰۱۷/۲۰۱۸ بیش از ۶۷ میلیون لاته نوشیده اند.

 

انواع قهوه با شیر

امروزه، هنگامی که شما برترین نوشیدنی های بر پایه قهوه  را در گوگل جستجو می کنید، عناوینی که به طور مداوم در بین برترین ها قرار می‌گیرند عبارتند از: لاته، کاپوچینو، ماکیاتو، آمریکانو و پس از آن اسپرسو. همچنین شایان ذکر است نوشیدنی‌های شیری برای کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها سود بیشتری دارند. اما محبوب‌ترین نوشیدنی‌های قهوه با شیر کدامند؟

 

انواع قهوه

 

 کافه لاته

شاید معروف ترین قهوه با شیر را بتوان لاته دانست. نحوه سرو آن ها بسته به تفسیر کافه ای که در آن هستید می تواند متفاوت باشد. قاعده کلی این است که آن را با اسپرسو و شیر بخارپز سرو می کنند و حدود 1 سانتی متر کف شیر روی آن می نشیند. این نوشیدنی اغلب با لاته آرت بر روی آن سرو می گردد.

 

لاته

 

 کافه موکا

ترکیبی لذیذ از طعم غنی شکلات و قهوه که یک نوشیدنی شیرین و دلپذیر را فراهم می کند!

بهترین موکا از شکلات تیره مخلوط با اسپرسو دم شده تشکیل می گردد که به آرامی هم زده تا ترکیب شود و سپس با شیر بخار پز سبک لاته سرو می شود. استفاده از پودر شکلات تلخ تضمین می کند که نوشیدنی بیش از حد شیرین نخواهد بود. این نوشیدنی، یک ترکیب عالی بین قهوه و شکلات داغ است. برای لذت بیشتر آن را با خامه فرم گرفته سرو کنید.

 

موکا

 

کاپوچینو

کاپوچینو را می توان اغلب با مقدار کف سرو شده در بالای نوشیدنی تشخیص داد. هنگامی که شیر در حال بخارپز شدن است، باریستا مقدار بیشتری هوا را به شیر وارد می کند و این به نوبه خود مقدار بیشتری کف ایجاد می کند.

کاپوچینو به طور کلی به نسبت های زیر سرو می شود:

1/3 اسپرسو

1/3 شیر بخار پز

1/3 کف

کاپوچینو

 

فلت وایت

فلت وایت به روش های مختلف سرو می شود و اغلب شبیه لاته است. این نوشیدنی به طور کلی یک نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو با شیر بدون بافت است. شیری که در حین بخارپز شدن هوا در آن وارد نشده است.

 

ماکیاتو

ماکیاتو که به عنوان نوشیدنی اسپرسوی لکه دار یا علامت دار نیز شناخته می شود، به معنای واقعی کلمه یک شات اسپرسو است که با یک یا قاشق شیر علامت دار شده است. توجه به این نکته مهم است که در ماکیاتوی سنتی ایتالیایی نسبت به ماکیاتوی آمریکای شمالی شیر بسیار کمتری مصرف می‌شود. ماکیاتوهای ایتالیایی اغلب روی نوشیدنی را با کف شیر علامت گذاری می کنند در حالی که ماکیاتوهای آمریکای شمالی از ۳۰ تا ۶۰ گرم شیر در ماکیاتو استفاده می‌شود.

 

لاته ماکیاتو

لاته ماکیاتو مانند یک کافه لاته سنتی اما با فوم ضخیم‌تر روی آن تهیه می‌شود. در این نوع قهوه ابتدا شیر و سپس اسپرسو داخل فنجان ریخته می‌شود و سپس روی اسپرسو، کرما می‌ریزند که باعث ایجاد تجربه متفاوتی در عطر و طعم می‌گردد.

 

کورتادو

کورتادو از یک شات اسپرسو و شیر بخار پز تشکیل شده است. این قهوه شبیه به فلت وایت است، فقط با شیر بخار پز کمتر و بدون کف.

 

البته تعداد قهوه های بر پایه شیر بسیار بیشتر است و قطعا این لیست کامل نیست! ما صرفا به پرطرفدارترین آنها اشاره کردیم.

 

چرا مردم نوشیدنی های قهوه بر پایه شیر را دوست دارند؟

داستان پیرامون این نوشیدنی های بر پایه شیر چیست که آنها را بسیار جذاب می کند؟ خب، دلایل زیادی وجود دارد. قهوه‌های کف‌دار و شیری نه تنها جذاب به نظر می‌رسند، بلکه به شدت آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده هستند که این مساله پایه علمی دارد. شیر یک تقویت کننده خلق و خو است، حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای که به تحریک ملاتونین کمک می کند، بنابراین آرام بخش است. به علاوه، محتوای کلسیم موجود در شیر می تواند به تقویت روحیه کمک کند. همچنین، بسیاری از مردم طعم شدید، قوی و تلخ اسپرسو را دوست ندارند. آنها چیزی می خواهند که طعم را رقیق کند و آن را شیرین تر و ملایم تر کند. علاوه بر این، نوشیدن دو عدد اسپرسو در طول روز باعث می شود که شما احساس ناراحتی کنید! قهوه‌های شیری سبک‌تر، از نظر طعم ملایم تر و از نظر بافت بسیار لطیف تر هستند.

 

۳ ترکیب موجود در شیر که قهوه را تغییر می دهد

شیر دارای سه ترکیب ضروری است که لطافت را افزایش می دهد. این اجزا چربی، قند (لاکتوز) و پروتئین ها هستند. لاکتوز موجود در شیر هنگامی که گرم می شود به طعمی شیرین تبدیل می شود و پروتئین موجود در شیر با چربی به هم متصل می شود و بافتی ابریشمی به آن می دهد.

 

کلام آخر

همانطور که در بالا به آن پرداختیم قهوه‌های بر پایه شیر امروزه پرطرفدارترین انواع قهوه هستند. با پیشرفت تجهیزات خانگی امروزه می‌توان انواع قهوه‌های ذکر شده را در منزل نیز تهیه نمود.

اگر نیازمند قهوه با کیفیت یا انواع تجهیزات تهیه آن بودید در وبسایت ما هر آنچه شما لازم دارید برایتان فراهم است.

 

بنر اینستاگرام