آموزش قهوه ترک و بهترین روش تهیه آن

بهترین روش تهیه قهوه ترک

دم کردن قهوه ترک به طور خلاصه به این صورت است که ابتدا قهوه بسیار ریز آسیاب شده و آب را با هم در یک طرف مسی یا برنجی کوچک به نام ایبریک یا جذوه دم کرده و بعد از دم کشیدن، تمام محتویات آن – دانه‌های قهوه و آب – را در فنجان قهوه بریزید و میل کنید. دانه‌های قهوه به سرعت ته‌نشین شده و در انتهای فنجان باقی می‌مانند و قهوه تازه دم‌شده و خوشمزه‌ای حاصل می‌شود که قطعا از نوشیدن آن لذت می‌برید. در ادامه با آموزش قهوه ترک همراه باشید.

دم کردن قهوه به این روش یکی از روش‌های بسیار محبوب تهیه قهوه است که در کشورهای مختلف مانند یونان، ترکیه، ارمنستان، ایران، عراق، اسرائیل و مراکش و سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه این نوع قهوه از ظرف خاصی به نام جذوه استفاده می‌شود. فرم این ظرف به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند حرارت را به‌طور یکنواخت پخش کند و در نتیجه قهوه بهتر دم کشیده و نوشیدنی با کیفیت‌تری حاصل گردد. فوم مطلوبی که بعد از آماده شدن قهوه ترک در جذوه می‌بینیم، به دلیل فرم و جنس این وسیله است.

نکته مهم در ارتباط با جذوه، انتخاب سایز مناسب است. هماهنگی بین سایز جذوه و تعداد فنجان‌ها تاثیر بسزایی در کیفیت قهوه به‌دست‌آمده خواهد داشت.

استفاده از جذوه کوچک برای تعداد زیاد فنجان باعث سررفتن قهوه می‌گردد. همچنین استفاده از جذوه بزرگ‌تر باعث می‌شود قهوه فوم کمتری داشته باشد زیرا فوم به وجود آمده به دیواره جذوه می‌چسبد.

روش تهیه قهوه سنتی ترک که برای قرن ها افراد زیادی در سراسر خاورمیانه و بالکان از آن لذت می‌برند، بسته به سنت منطقه کمی متفاوت است. آموزش قهوه ترک کار سختی نیست، اما نیاز به تمرین دارد تا قهوه با فوم مناسبی ایجاد گردد.

پس از خواندن این مطلب، به تمام دانش لازم برای تهیه یک فنجان قهوه ترک باکیفیت دست خواهید یافت. با آموزش قهوه ترک با ما همراه باشید.

 

آموزش قهوه ترک

این میزان از مواد ½ فنجان، 2 وعده (در فنجان های سایز اسپرسو) قهوه به شما تحویل خواهد داد.

مواد اولیه

۱۴ گرم (۲ قاشق غذاخوری پر) قهوه ترک آسیاب شده

قهوه ترک با دانه های عربیکا برشته شده متوسط یا تیره تهیه می‌شود. اندازه آسیاب باید بین پودر و اسپرسو باشد.

مقایسه دانه قهوه اسپرسو و قهوه ترک

 

۱۲۰ میلی لیتر (½ فنجان) آب

اکثر مردم ترکیه قهوه یا آب خود را وزن نمی‌کنند. رایج‌ترین روش اندازه‌گیری، یک قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده در هر فنجان قهوه ترکی است.

اختیاری: شکر

به طور سنتی، چهار سطح شیرینی وجود دارد. در زیر مقادیر شکر اضافه شده در هر فنجان قهوه ترک (هر ۶۰ میلی لیتر) آمده است:

ساده (بدون شکر)

آز (کمی شکر): ¼ قاشق چایخوری

اورتا (کمی بیشتر شکر): ½ قاشق چایخوری

شکرلی (با تمام شکر): 1 قاشق چایخوری

 

اختیاری: ¼ قاشق چایخوری ماستیک آسیاب شده یا هل

در ترکیه قهوه را بیشتر بدون ادویه می‌نوشند. با این حال، افزودن ماستیک آسیاب شده / آب نبات ماستیک یا هل در برخی از مناطق رایج است.

 

طرز تهیه

۱. قهوه آسیاب شده و (شکر/ادویه‌های اختیاری) را داخل جزوه ریخته، به آرامی آب بریزید، سپس چند بار به آرامی هم بزنید تا توده‌ها از هم جدا شوند. مناسب‌ترین قاشق برای هم‌زدن قهوه ترک، قاشق چوبی است.

 

۲. جذوه را روی شعله گاز با حرارت متوسط قرار دهید. در حین دم کشیدن قهوه از هم زدن خودداری کنید.

 

۳. قهوه در عرض دو تا سه دقیقه آماده می‌شود. به دنبال لحظه‌ای باشید که جزیره فوم شروع به فرو ریختن در خود می‌کند یا فوم به سرعت شروع به بالا رفتن می کند. مطمئن شوید که آن را به جوش نمی آورید. زمان دم طولانی تر منجر به استخراج بیش از حد (طعم تلخ) در قهوه می‌شود.

 

۴. قهوه را به آرامی و با زاویه در فنجان قهوه ترک بریزید.

 

۵. اجازه دهید قهوه حداقل یک دقیقه بماند، سپس با یک لیوان آب و شیرینی ترکی یا شیرینی کوچک دیگری سرو کنید. دلیل سرو قهوه با آب این است که نوشیدن کمی آب قبل از قهوه، مزه دهان را از بین می‌برد و باعث می‌شود طعم واقعی آن بهتر حس ‌شود. هنگام نوشیدن قهوه اطمینان حاصل کنید که تفاله‌های ته فنجان را ننوشید.

 

سوالات متداول

 

دلیل کف نکردن قهوه چیست؟

کف نکردن قهوه می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که در ادامه به تعدادی از آنها می‌پردازیم.

۱. جنس قهوه‌جوش شما در کیفیت قهوه دریافتی تاثیر به سزایی دارد. قوه‌جوش مسی (جذوه) بهترین وسیله برای تهیه این نوه قهوه به شمار می‌رود. در صورتی که جذوه در اختیار ندارید می‌توانید از قهوه‌جوش از جنس روی استفاده کنید. جنس استیل و تفلون برای تهیه این نوع قهوه مناسب نیست.

۲. کیفیت قهوه نیز بسیار موثر است. اگر قهوه شما فوم مناسبی ندارد ممکن است دلیل آن کیفیت پایین پودر قهوه‌تان باشد. همچنین کهنه بودن قهوه نیز می‌تواند باعث کیفیت پایین قهوه شما شود.

۳. درجه شعله هم از موارد تاثیرگذار به شمار می‌رود. اگر شعله بیش از اندازه باشد قهوه زودتر دم می‌کشد و نه طعم و عطر مناسب و نه فوم مطلوبی خواهد داشت.

۴. یکی دیگر از مواردی که مانع کف کردن قهوه می‌شود اضافه کردن شکر زیاد است.

۵. نکته مهم بعدی این است که وقتی قهوه را روی حرارت می‌گذارید، نباید آن را هم بزنید. هم‌زدن قهوه روی حرارت مانع کف کردن آن می‌شود.

۶. عامل دیگری که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره کردیم استفاده از جذوه با سایز نامناسب است.

 

قهوه ترک چند دقیقه باید روی شعله باشد؟

به منظور دست‌یابی به یک قهوه ترک باکیفیت با فوم کافی سه تا چهار دقیقه قرارگیری روی حرارت ملایم کافی است. جوشاندن بیش‌تر یا کم‌تر از این بر روی طعم قهوه و میزان کف آن تاثیر می‌گذارد.

 

در تهیه قهوه ترک می‌توان به جای آب از شیر استفاده کرد؟

بله. برای تهیه قهوه ترک می‌توانید به جای آب سرد، از شیر سرد استفاده کنید. این نوشیدنی با نام قهوه یونانی شناخته می‌شود.

 

کلام آخر

قهوه ترک از محبوب‌ ترین نوشیدنی‌های گرم در بین طرفداران قهوه به شمار می‌رود. این نوشیدنی به قدری محبوب است که در سراسر جهان گسترش یافته و حتی به فهرست میراث جهانی یونسکو نیز راه یافته است. به دلیل محتوای بالای کافئین، نوشیدن آن انرژی زیادی برای شما به ارمغان می‌ آورد.

اگر قصد خرید قهوه ترک یا لوازم جانبی تهیه آن را دارید، وبسایت ما انتخاب مناسبی برای شما است.

 

بنر اینستاگرام